فیبوناچی و امواج الیوت ، Pivot points – قسمت اول

امواج الیوت

دراین مبحث قصد داریم به لحاظ ارتباط ساختاری که بین سه موضوع بالا وجود دارد هر سه آنها را در قالب یک نوشتار معرفی کرده و نحوه استفاده و کاربرد آنها نیز مطالبی عرض نماییم.

فیبوناچی 

لئوناردو پیزانو که بعدها به نام فیبوناچی معروف گردید درقرن 13 در ایتالیا زندگی میکرد .این ریاضی دان مانند بسیاری دیگر از دانشمندان دنبال ریشه های عددی بود که بواسطه آن بتواند بسیاری از پدیده ها را توجیه نماید. فیبوناچی توانست چند سری از اعداد که بین آنها روابط منطقی داشت را شناسایی نماید که میتوان به سری 34 21 13 8 5 3 2 1 1  اشاره کرد که هرعدد حاصل جمع دو عدد قبلی است.

فیبوناچی همچنین عدد 1,618 را ریشه بسیاری از روابط طبیعی میدانست مثلا نسبت قاعده با ارتفاع دراهرام مصر و یا نسبت طول به قطر دانه های آفتابگردون و نسبت زنبورهای عسل نر به ماده در یک کندو و یا نسبت فاصله سرتا ناف وناف تا کف پا درانسان وسایر موارد. حال اگر ریشه طلایی را در امور مالی دخالت دهیم به اعداد 23,6%  38,2%  50%  61,8%  161,8%  423% و… میرسیم حال با توجه به مطالب بالا مبحث فیبوناجی را شروع میکنیم. 

فیبوناچی در بازار سهام عبارت است از خطوط حمایت و مقاومتی که قیمت سهم در میان این سطوح حرکت میکند. این سطوح بر اساس ریشه طلایی شکل میگیرد و بواسطه آن میتوان روند قیمت یک سهم را برای آینده پیش بینی کرد.خطوط فیبوناچی به 4 طریق مختلف رسم میگردند.

 

1-Retracement

در این روش خطوط افقی به موازات یکدیگر در روی نمودار قیمت یک سهم رسم میگردد. برای رسم ابتدا دونقطه دور از هم که یکی از آنها یک حد اقل قیمت (کف) ودیگری یک سقف قیمت باشند را انتخاب میکنیم  اولین خط را بعنوان خط صفر طوری رسم میکنیم که ازسقف قیمت عبور کند  حالا خط 100% راطوری رسم میکنیم که از کف قیمتی عبور کند  حالا میانگین قیمت را حساب کرده وخط 50% را رسم میکنیم وبه همین ترتیب خطوط 23,6%  38,2%   و 61,8% رارسم میکنیم حالا میتوان حرکت قیمت را بین خطوط مورد مطالعه قرار داد. درنمودار زیرعمده تحرکات ما بین سطوح 23,6%  و38,2% میباشد و در حقیقت اینها سطوح مقاومت وحمایت عمده این سهم میبا شند.

 

2-Arcs

دراین روش پس از مشخص کردن نقاط کف وسقف قیمت توسط پرگار 3 منحنی رسم میگردد طوری که این منحنی ها قیمت را قطع نمایند  برای رسم پرگار را روی سقف قیمت قرار میدهیم و سه دایره متحدالمرکز را در سطوح   23,8%  و50%  و61,8% رسم می کنیم درنمودار زیر قوس بیرونی بعنوان مهمترین سطح حمایت و مقاومت مطرح می باشد. 

 3-Fans

در این روش خطوط موربی بین سقف وکف قیمت رسم میکنیم این خطوط  50%   61,8%    23,8%  میباشد در نمودار زیر مشخص میباشد که قیمت نتوانسته مدت زیادی در درسطح اول بماند و پس از مدتی به سطوح زیرین نفوذ کرده است. 

ادامه دارد…

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید